Labels

zondag 14 mei 2023

114 - Tuinieren in het Land van Maas en Waal

 Soms kan een spontane suggestie leiden tot een ontzettend onverwacht leuke dag!

Tegenover 't kerkje, Hurwenen 
Zoals je weet, ben ik een Instagrammer. En dat medium, waarmee ik overigens een haat-liefde verhouding heb, bestaat uit gestileerde plaatjes,  geĆÆdealiseerde geromantiseerde teksten en commerciĆ«le marketing. En dan zwijg ik verder beleefd over de infantiele en sexistische rotzooi die ik ook langs zie komen.
Maar soms...ja soms krijg je vanuit daar opeens de uitnodiging langs te komen op een plantenmarktje. En dan denk je, ach, waarom ook niet, toch niets anders te doen die dag en nooit in die buurt geweest. Dus ik stapte in de auto, toetste Maps in en reed in anderhalf uur naar het Land van Maas en Waal. Holy butterflies on a bike, wat is het daar mooi wanneer het Fluitekruid en Koolzaad bloeien! En de Meidoorns, en de Paardenkastanjes, en de Tulpen en...beeldschoon.
Plantenmarktje Hurwenen
Marjoleine, van @marjoleine_cottage_garden vond mij voordat ik haar vond, dus dat was fijn, want het was natuurlijk toch een gokje. Voordat ik het wist werd ik uitgenodigd om achter haar aan te rijden naar nog een Instagrammer, die een paar dorpen verderop tuiniert. Dus snel een krat planten gekocht (€1 p st, dat is nog eens leuk kopen!) en toen over de prachtige dijken naar @flowerpower_dreamgarden, waar Inge, haar man en een kwispelende hond Saar (ook een geredde hond, Marjoleine heeft er Ć³Ć³k eentje - kijk, eensgestemde zielen!) ons al stonden op te wachten. Op een oud maisveld zijn zij een paar jaar geleden begonnen met een als een zonnecirkel aangelegde tuin, die nog duidelijk jong is, maar waarvan je de contouren goed kunt zien en waarin prachtige planten staan die alleen maar mooier kunnen worden.
Zowel Marjoleine als Inge weten heel veel van planten, maar het was vooral hun enthousiasme voor tuinieren die erafspatte en waar ik erg blij van werd. 

In het midden Inge, rechts Marjoleine
 Ik kreeg een verse groene asperge, zĆ³ uit de grond en ik zweer dat het de lekkerste is die ik ooit gegeten heb.

Inge's hectare bestaat uit een combinatie van bloemen en heel veel groenten, fruit en zachtfruit en ze plukte achteloos een handje munt voor de thee, duidelijk iets dat ze dagelijks doet. Kijk, dat doet mijn ik-hoef-geen-zeezoutkaramelsmaak-thee hart goed! De uren vlogen voorbij en ik vond het gewoon jammer dat ik echt naar huis moest om Puck te verlossen van haar volle blaas. Ik kreeg van beide dames stekken mee van voor mij nieuwe planten (Rode Pimpernel! Over the Garden Gate! Chocolademunt!) en ik ga je uiteraard op de hoogte houden over hoe ze het op Hunky Dory doen. 
Sjalot, Broccoli en Radijs

De allerkleinsten gaan nog even de kas in, maar het gros heb ik al geplant. Goed, ik verlaat je met een foto van mijn groentenbak die er, al zeg ik het zelf, top uitziet. Ik heb al wat Radijzen en Veldsla geoogst en dat zijn ĆØchte Radijzen hoor, lekker pittig en stevig, niet van die perfekt ronde flauwe waterbommen die je in de supermarkt koopt.
Fijn groen weekend!
Meer verhalen op Instagram@songsmith2962  .
PS lieve hond Saar is helaas afgelopen week vertrokken naar de Eeuwige Jachtvelden šŸ˜”

2 opmerkingen:

  1. Hoe geweldig is dat, jij bent beduidend veel dapperder dan mij. Toen ik een tijdje terug 'per ongeluk' mijmerde dat ik die bloemen- en tuinpracht wel eens in levende lijve wilde zien, was ik daarna een beetje overdonderd door jouw reactie, om toch simpelweg eens af te zakken naar Brielle. Zo te zien op de foto's en met wat je vertelt, hebben jullie een fijne dag beleefd. Eigenlijk ben ikzelf maar een 'dummie' op gebied van tuinieren, ik zie het wel allemaal heel graag, maar heb heel weinig echte kennis van zaken, dus niet veel te vertellen op dat vlak. Toen ik nog jong en nĆ³g naĆÆever was zou ik misschien gedurfd hebben, maar van dat lef ben ik helaas veel kwijt geraakt. Trouwens, van jouw andere hobby heb je nog niet veel verteld, al is dat ook een heel leuke bezigheid, daar wil ik graag wat meer van 'horen'. Groetekes, Clairette.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ik had er al zo'n gevoel over, want daarna bleef je opvallend stil. Geeft niet, op deze manier kunnen we ook tuinkletsen.
    Ja, mijn band: ik word daar blij van en I.t.t. tuinieren gaat dat ook in de wintermaanden door. We spelen pas 6 mnd samen, maar ik zing al jaren bij verschillende bandjes. Dit blog is echter niet de plek om daarover uit te weiden vind ik, ik wil het bij de tuinen houden.

    BeantwoordenVerwijderen

183E - Monsoon / publishing Boerenwormkruid

  Bloody hell,  was it a turn around, or what? Almost unbelievable that last Saturday evening I was sitting out on the Middelharnis waterfro...