Labels

vrijdag 9 juni 2023

118 - Pelargonium of Geranium, maakt het wat uit?

 Als een niet-langer-goed-in-namen-persoon word ik soms kriegelig wanneer de mensen die daar blijkbaar over gaan het weer eens nodig vinden om ingeburgerde plantennamen te veranderen.

Ooievaarsbek is een Geranium
 Een goed voorbeeld zijn Geraniums. Ik ken sommigen als Ooievaarsbek, maar wist wel dat het Geraniums zijn, eigenlijk, althans, nu dien ik ze geloof ik Pelargoniums te noemen. Ook heb ik prachtige dieppaarse Boerengeraniums. Of Pelargoniums?
Zelfs de plantensites scheppen verwarring. Maar: volgens de meesten noemen we beide soorten Geranium (yup!) Maar de ĆØchte Geraniums zijn de winterharde tuingeraniums. Dus: mijn Ooievaarsbekken zijn wel degelijk Geraniums, hoera! Zo heerlijk wanneer je gelijk krijgt, hahaha. De zomerbloeiers die we in pot of bloembak planten zijn Pelargoniums. 
Right. 
Pelargonium


En dan hebben we ook nog de Franse Geranium. Die ook eigenlijk een Pelargonium is (volg jij het nog?)
Het verschil tussen de gewone en die Franse dame is dat bij de Franse de bladeren geuren. Ze is niet winterhard. Maar ik houd haar al jaren over.
Kortom: het blijft een verwarrend verhaal. Dus ik noem alle soorten stug Geranium. Wat niets afdoet aan het feit dat ik dol ben op deze planten. Wanneer je weleens in Oostenrijk, Zwitserland of Noord-Italiƫ bent geweest, kan je je vast de bloembakken met watervallen van Geraniums herinneren. Ze combineren prachtig met hout en terracotta.
Mijn 'Oostenrijkse' Geraniums


 Ze willen wel zon! En liefst niet teveel regen. Ik kan me jaren herinneren waarin mijn prachtige balkon Geraniums rottende bloemhoofden kregen door een teveel aan vocht. Nou, momenteel hebben we daar echt geen last van hĆØ?
De Franse madame
Sommigen geuren naar citroen en houden de muggen op afstand. Heel populair in de jaren zeventig, toen hele ramen bedekt waren met deze soort en dan had je bij sommige mensen van die zielige verdroogde bruine bosjes stro. Ik moest dan mijn neiging gauw een gieter te halen bedwingen. "Thee, RenƩe?" "Ja, graag en geef je Geraniums ook even een glas water."
Voor mij is geen zomerbalkon compleet zonder Geraniums. En geen tuin zonder de winterharde soort, die nu uitbundig bloeit en daarna door mij gekortwiekt wordt om daarna gewoon nog een keer te bloeien. Ze blijft gewoon in de grond, verdwijnt en komt in maart weer op. Geen omkijken naar. De ideale plant!
Oh, even totƔƔl off-topic: ik kreeg een melding dat het fotogeheugen van mijn camera vol is. Dus zojuist een uur (!) bloemenfoto's zitten verwijderen en ik ben nog maar net bij 2020...šŸ˜‚
Wil je meer tuinverhalen zoek me dan op Instagram@songsmith2962  . Fijn groen weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

183E - Monsoon / publishing Boerenwormkruid

  Bloody hell,  was it a turn around, or what? Almost unbelievable that last Saturday evening I was sitting out on the Middelharnis waterfro...