Labels

donderdag 14 oktober 2021

34 - Het begin van de vijver is er!

 

Wie wat bewaart, heeft wat en wow mijn voorganger had heel veel bewaard!

De schuur staat vol met van alles, Malle Pietje zou zijn vingers erbij aflikken, en ik maak er nu dankbaar gebruik van. Onder een compostbak (die ik in de tuin heb gezet) vond ik een andere bak en er stond ook een rol  schapengaas. Aangezien ik niet denk dat De Onrust tolereert dat ik geiten ga houden (jammer, best wel jammer), heb ik met die bak, het gaas en vier hedera hibernica een begin gemaakt voor mijn vijver.  Ja, okay, het ziet er nu uit als een rare bak met gaas, maar wacht maar totdat de hedera zijn ding doet en de nigella en nasturtium die ik er ook tegenaan ga zaaien ook een feestje gaan vieren. Die bak is diep, dus er kan een waterlelie in, en mooie hoge waterplanten. Ik ben een fan van snoekkruid en de kleur van de bloemen zou prachtig kleuren bij dat bed dat er voor ligt. Omdat ik hoop dat er behalve libellen ook  kikkers en salamanders komen, ga ik zorgen voor een natuurlijke trap aan de binnen en buitenkant, want ik heb nog nooit abseilende amfibiĆ«n gezien. En uiteraard een ondiep gedeelte.  Geen vissen. Vissen vragen hun eigen specifieke habitat en ik vrees dat het water in deze bak in de zomer veel te heet wordt. Die waterlelie daarentegen houdt van zon en kan goed tegen warm water. Ik heb weken over deze vijver gedacht toen ik gedwongen in mijn stoel zat en het is gaaf dat hij er nu echt staat.

Inmiddels is de kas ontdaan van tomaten en afrikaantjes. Het uitspitten van de laatste twee tomatenmonsters (de uitlopers bleken 3 m lang) kostte zoveel energie dat ik geen puf meer had om de tomaten van de grond te rapen. Dat komt de volgende keer weer. Zo makkelijk als ik de rest eruit kon trekken, zo moeilijk gingen deze. Ze klampten zich vast aan de grond als een dronkenlap aan zijn fles, en hun wortelstelsel was bij de aanzet zo dik als mijn pols. Ik kon ze bijna tegen me horen grommen. Het was een worsteling ze in mijn afvalbak te krijgen, waarin trouwens een mystery guest ook snoeiafval had gedumpt. Ik zal eens aan Leo vragen of dat gebruikelijk is, want ik wil uiteraard een goede buur zijn.
Lees meer over mijn tuin op Instagram @songsmith2962. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

183E - Monsoon / publishing Boerenwormkruid

  Bloody hell,  was it a turn around, or what? Almost unbelievable that last Saturday evening I was sitting out on the Middelharnis waterfro...