Labels

vrijdag 27 augustus 2021

27 -Plannen /Plans

 

When your vegpatch is filled with lovely healthy plants an allotment is a joy to behold.

"The best laid plans of mice and men". 
Robert Burns en John Steinbeck waren wijze mannen.
Wanneer je groententuin gevuld is met mooie gezonde planten is een moestuin prachtig om te zien.
Sommige tuiniers weten er een kunstwerk van te maken. Andere doen een dappere poging. Weer andere maakt t ogenschijnlijk geen moer uit en het boeiende van een volkstuin is dat je alle drie de soorten naast elkaar hebt.
Voor mij moet het een kunstwerk zijn. Dat is de schilder in me. Kleuren, vormen, maken uit en het uiterlijk van een appelboom is even belangrijk als de smaak van de appels. Ik kan de keurig in rechte lijnen opgebouwde tuin van mijn buurman waarderen, met exact 15 cm tussen ieder preitje, maar mijn tuin zal bestaan uit ronde vormen, al was het maar omdat niets in de natuur recht is. En mijn persoonlijke plannen zijn uitgebreid genoeg om me jaren bezig te houden. Nu zĆ©ker, nu ik ze noodgedwongen in de koelkast moet zetten. 
Ik krijg er steeds meer moeite mee, mijn geduld wordt behoorlijk op proef gesteld. Het is bollen plant tijd. Planten deel tijd. Border aanleg tijd. Maar ik kan niks. Misschien dat bollen planten, maar ik ben gewaarschuwd mijn linkerhand niet te veel te belasten, anders zit ik straks met twee pijnlijke armen.  Burns bedoelde dat je nog zoveel plannen kan maken, maar eigenlijk geen enkele garantie hebt dat je ze ook werkelijk ten uitvoer kan brengen, het leven is onvoorspelbaar.
Meer op Instagram @songsmith2962 


"The best laid plans of mice and men". Robert Burns en John Steinbeck were wise men.
When your veg patch is filled with beautiful healthy plants an allotment is a joy to behold. Some gardeners turn it into a work of art. Others make a courageous effort. Others again don't seem to care, and the interesting thing is all three kinds work side by side on an allotment.
To me it should be an artwork. That is the painter in me. Colours, shapes do matter and the shape of an apple tree is as important as the taste of the apples. I can appreciate the regimented borders of my neighbour with 15 cm between each baby leek, but my own garden will consist of rounded borders, if only because there are no straight lines in nature. And my personal plans are extensive enough to keep me busy for years.
Certainly now I have had to shelve them in the cooler. 
It becomes more and more of an effort to be patient. It is time to plant bulbs. Time to separate plants. Time to map out borders. But I can do nothing. Perhaps I could plant some bulbs, but I have been warned not to strain my left hand, otherwise I will be left with two painful arms. Burns meant that you can plan all you like, but you have no guarantee at all that you can actually realise those plans, life is unpredictable.
More on Instagram @songsmith2962 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

183E - Monsoon / publishing Boerenwormkruid

  Bloody hell,  was it a turn around, or what? Almost unbelievable that last Saturday evening I was sitting out on the Middelharnis waterfro...